۱۳۸۶-۰۹-۲۵

تشدید فشار بر روحانیون اهل ست

اورمان
6 بهمن 1388
از اخبار و گزارش ها چنین برمی آید که رژیم شیعه اثنی عشری حاکم بر ایران به موازات سرکوب جنبش اعتراضی مردم ایران، فشار بر روحانیون اهل سنت کشور را نیز تشدید کرده است. فشار حکومت شیعی ولایت فقیه به سنی ها پدیده تازه ای نیست. چندی پیش آیت الله وحید خراسانی از روحانیون قم، اهل سنت را مشرک و کافراعلام کرده بود. (این خبر به فاصله کوتاهی بعد از نشر آن در سایت تابناک، حذف شد.) و اخبار متعددی از تخریب مساجد اهل سنت در شهر ها و مناطق مختلف کشور توسط مأموران رژیم بدست می رسید. اکنون ادامه روند فشارو سرکوب اهل سنت شدت و حدت بیشتری به خود گرفته است. 

در همین رابطه آقای احمد اسماعیلی سخنگوی "شورای مرکزی سنت" در گفتگویی با رادیو آلمان «دویچه وله» از دستگیری و بازداشت روحانیون اهل سنت در همه مناطق ایران خبرمی دهد. به گفته وی 19 تن از علمای اهل سنت ایران و 15 تن از نزدیکان آنها توسط رژیم اسلامی به جرم مسائل عقیدتی اهل سنت دستگیر و روانه زندان شده اند.

مولوی عبدالحمیدامام جمعه اهل سنت زاهدان نیز که در جلسه فارغ التحصیلی بانوان طلبه در موسسه دامن سخن می گفت از وضعیت اشتغال اهل سنت در پستهای مدیریتی ابراز نارضایتی نمود و گفت که «در زمان شاه بهتر از جمهوری اسلامی بود" وی خواستار تجدید نظر در برخی سیاستهای تبعیض آمیز و احقاق حقوق ملی و مذهبی اهل سنت شد. 

مولوی عبدالحمید ، افزود: خواسته اهل سنت که ما بر آن مصر هستیم این است که حقوق قانونی ما به ما داده شود. جامعه ما همواره مورد تبعیض قرار گرفته و جایگاه لازم و شایسته به آن داده نشده است و اهل سنت کشور درطول این سی سال در مدیریت کلان کشور جایگاهی نداشته و در مدیریتهای منطقه ای هم سهم بسیار جزئی داشته اند.

بیان نارضایتی ها از سوی روحانیون اهل سنت که در شرایط خفقان و سرکوب فزاینده ای که در مناطق ملی سنی مذهب ابراز می شود حاکی رنج و نگرانی آنها و تاریک دیدن آینده خودشان در رژیم شیعی ولایت فقیه است. مولوی عبدالحمیدامام جمعه اهل سنت زاهدان دراین رابطه می گوید: ما باید آینده خود و فرزندانمان را در جمهوری اسلامی، درخشان و روشن ببینیم. نباید این احساس در ما باشد که نخبگان ما با وجود داشتن صلاحیت، فقط به خاطر اعتقاداتشان استخدام نمی شوند.

مولوی عبدالحمید اضافه می کند: بزرگترین دغدغه اهل سنت، آزادی مذهبی است. ما باید بطور آزادانه بتوانیم در هر جای کشور احکام دین را به فرزندان اهل سنت تعلیم بدهیم. نمازهای پنجگانه، جمعه و عیدین را به طور آزادانه برگزار کنیم. حوزه های ما باید استقلال خود را حفظ کنند. هیچ نهاد و ارگانی نباید در امور مساجد و مدارس دینی ما دخالت داشته باشند و در کل آزادی مذهبی ما نباید به مخاطره بیفتد. اینها همه حقوق قانونی ما است و ما از حقوق قانونی خود هرگز نمی گذریم.  

 

آقای احمد اسماعیلی سخنگوی "شورای مرکزی سنت" در پاسخ این پرسش : «بنظر شما دستگیری روحانیون اهل سنت چه تاثیری بر روابط پیروان آنها با اهل تشیع در ایران خواهد گذاشت؟» آقای طاهر شیرمحمدی خبرنگار دویچه وله

می گوید که: دستگیری علمای سنت دلیل موجه ای می‌شود برای برخی از گروه‌های مسلح اهل سنت. دلیل موجهی هم خواهد شد برای مقابله با مثل و یا اعتراض‌هایی که مسلحانه شروع می‌شود. بنظر من اگر حکومت به این اقدامات ادامه دهد انگیزه و دلیل موجه ای هم خواهد شد برای یک جنگ داخلی تمام عیار میان اهل تسنن و اهل تشیع در کشور.

مولوی عبدالحمید راه تعامل و گفتگو را پیش می کشد و عنوان می کند که: «در نظام جمهوری اسلامی باید حس انتقاد پذیری باشد و به جای سرکوبی منتقدان و خفه کردن اعتراضات باید به آنها جوابگو باشیم و از راه گفتمان و مذاکره به مشکلات رسیدگی شود.»

 

تجربه سی ساله مملکت نشان میدهد که رژیم شیعی ولایت فقیه نه میخواهد و نه می تواند حقوق اهل تسنن را رعایت کند، و اهل سنت نیز قادر نیست در یک رژیم شیعی به حق و خقوق خود دست یابد. حکومت شیعی با اعمال انحصار طلبی ، همان ستمی را که بر بخش های دیگر جامعه اعمال می کند بر علیه اهل سنت نیز روا می دارد.

ستم رژیم شیعی بر سنی ها ریشه مخالفت مذهبی دارد. برای خشکاندن ریشه این ستم، باید به مخالفت مذهبی پایان داد. انجام این کار نیز تنها و تنها با جدا نمودن مذهب از دولت میسر است. با این کار هم اهل تسنن و هم اهل تشیع می توانند اعتقادات و باورهای مذهبی خود رابرای بهبود اخلاقیات و ترفیع روح انسانی پیروان خود به کار گیرند و نیز یک رابطه کاملا انسانی و انتقادی با یکدیگر برقرار نمایند.

0 نظر:

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی