۱۳۸۶-۰۹-۱۵

مشکلات والیبال ترکمن صحرا و ترفندهای مخالفین

ر.ا.جانلی
 

 

به اعتراف دوست و دشمن، گنبد و ترکمن صحرا مهد والیبال کشور است. اما چندی است که والیبال گنبد دچار بحران شده و با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند. طبیعتا بسیاری از این مشکلات والیبال گنبد را می توان در هر شهر و منطقه و یا در هر رشته ورزشی نیز مشاهده کرد. حتی قویترین باشگاه های دنیا نیز در دوره هایی دچار مشکل و بحران می گردند. در واقع این دسته از مشکلات می تواند گریبان هر باشگاه ورزشی  را بگیرد و یا در هر شهر و جایی نیز اتفاق بیافتد. در رابطه با این موضوع خلیل آزمون یکی از موفق ترین و هوشمند ترین مربیان والیبال کشور در جدیدترین مصاحبه خود در هفته نامه صحرا ضمن اشاره به باند بازی در باره مشکلات والیبال گنبد می گوید : «مدیریت هم در والیبال گنبد بسیار ضعیف است. الان تیم گنبد ده سال است که نتیجه نمی گیرد ولی هیچ مدیری سئوال نمی کند که علت باخت ها چی بوده است. متأسفانه این مدیران از هیچ کارشناسی و یا مربی نپرسیده اند که علت شکست والیبال گنبد در این ده سال چه بوده است. آن ها هیچ وقت جلسه ای نگذاشتند که علل و عوامل شکست ها را ریشه یابی کنند.»

نظرات آقای خلیل آزمون از موضع مسئولانه و به لحاظ متدیک، اصولی است. طبعا توجه به نکات مورد اشاره وی و مسایلی نظیر آن در تغییر سازماندهی و نتیجه گیری های بهتر موثر خواهند بود.

اما به نظر می رسد که ریشه بحران و تمام مشکلات والیبال گنبد در مسایل مطروحه فوق نباشد. والیبال ترکمن صحرا بویژه والیبال گنبد در سه دهه اخیر علاوه بر جنبه ورزشی به یکی از عناصر بیان هویت ملی ترکمن ها  تبدیل شده است. افتخار آفرینی های والیبالیست های جوان با هدایت مربیان آگاه و مسئول ترکمن در عرصه کشوری و بین الملی بر دوست و دشمن معلوم است. روند پیروزمند والیبال ترکمن، که با قهرمانی والیبالیست های جوانان ایران در صحنه جهانی که استخوانبندی اصلی آنرا ورزشکاران ترکمن تشکیل می داد تکمیل گردید. این پیروزی ها و اعلان موجودیت افتخار آمیز به هیچ روی باب دل تبعیض گران و دشمنان ترکمن ها نبوده و نیست. آن ها با بکار گیری ترفندهای نهان و آشکار، حیله های مشروع و نامشروع  در صدد به مسخ و بن بست کشاندن والیبال ترکمن صحرا بودند که ظاهرا به نظر می رسد در این راه تلاش هایشان بی ثمر نیز نبوده است.  

آن ها که چشم دیدن پیروزی های والیبال ترکمن صحرا را ندارند برای فلج ساختن آن از جمله به تاکتیک کهنه همیشه تازه "تفرقه بیانداز و حکومت کن" متوسل شده اند. در ترکمن صحرا همه دوستداران والیبال می دانند که در اسفند ماه انتخابات هیات والیبال استان برگزار می شود. چند هفته پیش یکی از روزنامه های معتبر کشور بدون هیچ زمینه ای اعلام می کند که قرار است حبیب کوزه لی به سمت رئیس هیات والیبال استان برگزیده شود. این نوع خبر سازی ها هدفی جز ایجاد بی اعتمادی و در نتیجه دامن زدن به تفرقه هدف دیگری ندارد. رسانه های ترکمن صحرا نیز به این خبر واکنش نشان دادند. نشریه سلیم می نویسد: «اما به رغم تلاش خبرنگار سليم براي برقراري ارتباط با حبيب كوزه‌لي، موفق به اين كار نشديم تا بتوانيم نظرات وي را نيز بشنويم.» این نشریه در رابطه با انتخابات هیات والیبال استان نیز برخورد مسئولانه ای کرده و می نویسد: « رقابت آزاد هميشه در پيشرفت موثر است، اما آيا اين رقابت و رو در رويي نيازي و کوزه لي مي تواند براي واليبال استان به خصوص گنبد که مهد واليبال کشور بوده و به جرات مي توان گفت با زندگي مردم شرق استان عجين است، به نفع اين ورزش تمام شود؟» و به درستی می پرسد: «واقعا کساني که در تلاش هستند تا اين دو فرد خوش نام واليبال گنبد را در برابر يکديگر قرار بدهند، از اين جدال به دنبال چه مي گردند که بدين گونه در تلاش هستند؟»

آنچه که مسلم است، دست اندرکاران و مسئولان ترکمن  به موازات تلاش برای چاره جویی و رفع مشکلات مالی و مدیریتی، به این نکته بایستی توجه نمایند که والیبال در ترکمن صحرای امروز صرفا جنبه ورزشی نداشته بلکه به طرز عمیقی با عنصر ملی و هویتی ترکمن های ایران در هم آمیخته است. لذا هوش و گوش و چشم ها را بایستی باز کرد و با احساس مسئولیت با مشکلات و ترفندها به مقابله پرداخت.

0 نظر:

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی