۱۳۸۵-۰۱-۲۳

کناب پوشاک و زیور آلات مردم ترکمن از رامونا محمدی

رحیم اجانلی
8 مرداد 1389

 
کتابی با عنوان پوشاک و زیور آلات مردم ترکمن به کوشش رامونا محمدی توسط انتشارات جمال هنر در دوهزار نسخه در سال 1388 به چاپ رسید.  

رامونا در ارتباط با انگیزه  تهیه این مجموعه در پیشگفتار کتابش می نویسد:«اینجانب از آنجایی که فرهنگ این قوم را فرهنگی پر رمز و راز و پیچیده می دانستم و از طرفی چون تاکنون اختصاصا کتابی در باره پوشاک و زیور آلات مردم ترکمن تدوین نشده و کتاب های موجود نیز جملگی در کناره اشاره به فرهنگ غنی این قوم به صورت مختصر به پوشاک و زیور آلات آنان نیز اشاراتی نموده اند، برای کشف اسرار و فهم فلسفه طرز پوشش مردم ترکمن و برای تهیه این مجموعه از بهار 1385 گردآوری منابع و مطالعات خود را در باره پوشاک آنان آغاز نمودم.»

طبق گفته نویسنده ، کتاب فوق بر اساس «استفاده از منابع موجود و با تکیه بر مطالعات و تحقیقات کتابخانه ای و میدانی و مصاحبه با نویسندگان بزرگ تهیه وتنظیم گردیده» است.

کتاب شامل پیشگفتار، مقدمه، پنچ فصل که هر فصل نیز شامل چند بخش بوده و در پایان  نیزفهرست منابع تصاویر و فهرست منابع آورده شده است.

نویسنده در مقدمه کتاب ، مهمترین عناصر شکل گیری و تحول لباس را به طور جالبی تقسیم بندی نموه و پرتوافکنی می کند. فصل اول کتاب که تحت عنوان «شناخت کوچ نشینان ترکمن و هنر سنتی آنان» تنظیم و نوشته شده، چندان به موضوع کتاب ربطی ندارد، شاید بخش مربوط به هنرهای سنتی این فصل را بتوان پذیرفت اما در مجموع این فصل برخلاف دیگر فصول کتاب بیشتر جنبه کلیشه ای دارد و از کیفیت این مجموعه نفیس اندکی کاسته است.

رامونا محمدی تلاش کرده است که هر نوع لباس و زیور آلتی را به زبانی ساده و روشن توضیح دهد و با تصاویر مناسب همراه سازد. او در این کار موفق بوده است.

 این کتاب با 171عکس  زیبا تزئین شده است و همانطورکه اشاره شد علاوه بر نگارش مناسب، بیانگر مسائل و واقعیت هایی در باره پوشاک و زیور آلات سنتی ترکمن است. خواندن این کتاب اطلاعات مفیدی  در مورد  پوشاک و زیور آلات ترکمن برای خوانندگانش دربر دارد.

همان طور که در پشت جلد کتاب بدرستی و به زیبایی آمده است که کار او «سخن از جامه هایی می کند که کیفیت و شکل پوشاک مردم ترکمن کشورمان را در گذر زمان باز گو مینماید. سخن از جامه ها و زیورهایی است که رنگ آن ها رنگ مهربانی، عشق، تلاش، وقار و متانت را زمزمه می کنند، تزئیناتی که تجلی گاه گوشه ای از فرهنگ و هنرهای بومی مردم ایران زمین اند، شرحی است از چگونگی پوشاک مردم این دیار کهن در سوگ و سرور و رزم و بزم شادمانی، از تولد تا مرگ در میان پیر و جوان و خرد.»

  باید به رامونا محمدی برای تهیه چنین کتابی در باره پوشاک و زیور آلات مردم ترکمن تبریک گفت و در انتظار کارهای با ارزش دیگر او بود.

0 نظر:

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی