۱۳۸۵-۰۱-۳۰

مسئول آتش جنگل های گلستان کیست؟

اورمان
28 آدر 1389

 

 
به گزارش خبرگزاری های داخلی و خارجی ، جنگل های گلستان طعمه حریق شده اند. خبرگزاری ایلنا می نویسد که « آتش در جنگل های منطقه رامیان استان گلستان از فاصله 20 کیلو متری قابل مشاهده است .»

مهدی یازرلو یکی از اعضای خانه جوان شهرستان رامیان روز شنبه ۲۷ آذر در گفت و گو با ایلنا گفت: « از شواهد و قرائن بر می آید که نزدیک به ۲۰۰ هکتار در مناطق جنگلی رامیان طعمه حریق شده اند ».

همزمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا ) از آتش گرفتن قسمتهایی از جنگلهای ناهار خوران شهر گرگان خبر داد.

به گزارش این خبرگزاری، آتشی که در ساعات اولیه بامداد روز شنبه ۲۷ آذر در قسمتهای مختلف جنگل ناهار خوران آغاز شده بود با همکاری نیروهای مردمی، کوهنوردان و کارمندان منابع طبیعی خاموش شد.

به گزارش پایگاه خبری ایتنا نیوز، روز شنبه ۲۷ آذر ، عبدالله رستگار در پايان جلسه علني مجلس شوراي اسلامي در اخطاري بااستناد به اصل 50 قانون اساسي، گفت: براساس اصل پنجاهم قانون اساسي در جمهوري اسلامي، حفاظت محيط زيست که نسل امروز و نسل هاي بعد بايد در آن حيات اجتماعي رو به رشدي داشته باشند، وظيفه عمومي تلقي مي گردد.

وي افزود: با وجود مهار آتش در برخي قسمت ها با اين حال ديشب باخبر شديم که پارک جنگلي گلستان باز دچار آتش سوزي شده است.

 

 علت آتش جنگل های گلستان چیست؟

 

در مورد علل آتش گرفتن جنگل های گلستان به موارد مختلفی اشاره می شود. آقای یازرلو در گفتگو با ایلنا می گوید: متاسفانه پس از خاموش شدن آتش به علت بارندگی، مسئولان اقدام به مهار آتش و جدا کردن قسمت های سوخته از قسمتهای سالم نکردند و همین امر باعث حریق دوباره جنگل ها شد.

عبدالله رستگار نماینده مجلس اسلامی می گوید: جنگل هاي گلستان باوجود تلاش هاي زيادي که صورت گرفته يک هفته است که در آتش مي سوزد.

به عبارت دیگر دولت اقدامات ضرور و لازم را جهت مهار آتش جنگل های گلستان به کار نمی گیرد و با برخورد های غیر مسئولانه موجبات ادامه آتش سوزی ها را فراهم ساخته است.

هر چند «پایین بودن رطوبت هوا، خشکی بیش از حد منطقه و عدم بارندگی» از جمله عواملی ذکر شده اند که زمینه آتش سوزی جنگل های استان گلستان را فراهم ساخته اند، با وجود این از نظر اهالی این منطقه عوامل دیگری نیز در طعمه حریق شدن جنگل های گلستان وجود دارند. به یکی از این موارد "مایا" در برنامه "نوبت شما" رادیو بی بی سی در 15 آذراشاره می کند. او می گوید بیکاری مقصر اصلی ادامه آتش سوزی هاست. چرا که روستاییان اطراف جنگل گلستان باید دو هزار تومان هزینه بکنند تا برای یافتن کاری به گنبد بروند، حال آن دولت برای مهار آتش سوزی به هر نفر20 هزار تومان دستمزد داد. بعد از مهار آتش در یک نقطه، آتش در نقطه ای دیگرشعله ور می شود.

مایا،  بنیاد نور را یکی دیگر از عوامل آتش سوزی ها  می داند. این بنیاد متعلق به نورمفیدی نماینده ولی فقیه در منطقه است که کارخانه نئوپان گرگان ودشت نیز از اموال این بنیاد است و به بهانه آتش سوزی درختان سوخته رو قطع میکنند و مستقیم به کارخونه میبرند.

در هر حال دولت جمهوری اسلامی مسئولیت اصلی را در پیشگیری و کنترل آتش جنگل های گلستان به عهده دارد.

0 نظر:

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی