۱۳۸۵-۰۱-۳۰

تحریم و مسئولیت

انتخابات مجلس نهم روز ١٢ اسفند برگزار خواهد شد. تاکنون علاوه بر مخالفین همیشگی رژیم که همواره  سیاست تحریم و عدم شرکت در انتخابات را پیشنهاد می کردند، نیروهای جدیدی نیز به صف تحریم کنندگان پیوسته اند. نیروهایی که تا این اواخر در قدرت سهیم بودند. از جمله این ها، نیروهای موسوم به ملی و مذهبی هستند که چند روز پیش اعلام نمودند در انتخابات مجلس نهم شرکت نمی کنند. پیش از این نیز گروه‌ها و احزاب اصلاح‌طلب از جمله جبهه مشارکت، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و مجمع روحانیون مبارز اعلام کرده‌اند که در انتخابات مجلس نهم شرکت نخواهند کرد.

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در باره انتخابات مجلس نهم بیانیه  ای با عنوان :شبه انتخابات مجلس نهم؛ عرصه رویارویی جنبش سبز با حاکمیت استبداد  صادر کرده و در آن بیانیه از تاکتیک‌های اقتدارگرایان برای تحریک مردم به شرکت در انتخابات در چهار عنوان تخدیر، تهدید، تطمیع سرکوب وسانسور نام برده است.  شایان ذکر است که این تاکتیک ها در تمام دوران حاکمیت جمهوری اسلامی به کار بسته شده است. 

در این جا پرسشی به میان می آید آیا انتحاباتی که در در دوره های قبل صورت گرفته بودند، انتخاباتی غیر فرمایشی و آزاد بوده است؟ فرق انتخابات مجلس نهم با دوره های قبل چیست؟ آدم هرچی بالا و پایین می کند به لحاظ ماهیتی و خصلتی تفاوتی بین این دوره و دوره های پیشین نمی بیند.

 وانگهی، تاکتیک هایی که سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی از آن صحبت به میان می آورد نزد روشنفکران ایرانی مخالف رژیم چیز تازه ای نیست و آن ها در همه انتخاباتی که از سوی حاکمیت جمهوری اسلامی طی این مدت براه انداخته شده این تاکتیک ها را افشا کرده اند.

همان گونه که بر همگان آشکار است، تنها تفاوت اساسی انتخابات فعلی با انتخابات پیشین برای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و نیروهای ملی و مذهبی در این است که  در گذشته آن ها شریک قدرت بوده و در اجرای تاکتیک های نامبرده سهیم بودند. حال، امروز که از قدرت به بیرون پرتاب شده اند، برای آگاهی دادن به مردم دست به تحریم انتخابات زده و "افشاگری" می کنند.

آیا این به اصطلاح آگاه گری عملا تحمیق دوباره مردم و نشان از مسئولیت ناپذیری آنان نیست؟

٦ بهمن ١٣٩٠

0 نظر:

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی