۱۳۸۸-۰۳-۰۵

کنفرانس مختومقلی در گوتنبرگ


گورگن

2 خرداد 1388 کتابخانه مرکزی شهر زیبای گوتنبرگ در یک هوای نشاط انگیز بهاری شاهد برگزاری مراسم تجلیل 276 ـ مین سالگرد تولد شاعر ملی ملت ترکمن مختومقلی، با عنوان «کنفرانس مختومقلی» بود. این کنفرانس به همت انجمن فرهنگی ترکمن های گوتنبرگ و حومه و با یاری اداره ABF این شهر، ساعت یازده صبح کار خود را آغاز نمود. مجریان برنامه خانم المای به زبان سوئدی و آقای جمشید به زبان ترکمنی بوده و به حاضرین خوش آمد گفته و به توضیح برنامه کنفرانس پرداختند.
کنفرانس با نواختن آهنگ «آیرئلئق» توسط منصور صبوحی نوازنده دوتار پر آوازه ترکمن صحرا و از مهمانان اصلی این کنفرانس به طور رسمی آغاز گردید .خانم هلنا از اعضای هیأت ریئسه ABF ، عضو شورای شهر گوتنبرگ و از فعالین سوسیال دمکرات به پشت میکروفن رفت و کنفرانس مختومقلی و همایش های مشابه را اقداماتی در جهت غنی تر کردن فرهنگ گوتنبرگ و سوئدی ها ارزیابی نمود.سپس آقای دکتر یوسف آزمون به زبان انگلیسی به سخنرانی پرداخت. وی در سخنان خود به زندگی مختومقلی اشاره کرده و به نقش مختومقلی در فرارویی زبان ادبی ترکمنی از ترکی جغتایی به ترکمنی امروزه پرداخت. آقای آزمون همچنین به طور فشرده مضامین برخی از اشعار مختومقلی را بررسی نمود. ایشان در بخش دیگری از سخنان خود «صوفی» بودن او را مورد تحلیل قرار داده و در پایان شعری از مختومقلی را به زبان انگلیسی برای حضار دکلمه نمود.
آقای آق ولساپار سخنران بعدی کنفرانس بود که مطالبی در باره مختومقلی به زبان سوئدی ایراد نمود. وی در صحبت های خود از جمله به طور مختصر به مقایسه «مختومقلی» با «شل گرئن» شاعر سوئدی هم دوره مختومقلی پرداخته و ظلم ستیزی و عدالت جویی را وجوه مشترک این دو شاعر ارزیابی نمود. بعد از این سخنرانی گروه زنان ترکمن رقص نمایشی «کوشت دپدی» را اجرا نمودند که با استقبال پر شور حاضرین روبرو گردید.
سخنران بعدی کنفرانس آقای رضا طالبی عضو هیأت رئیسه ABF بود، که به زبان فارسی به صحبت پرداخت و نظرات خود را در مورد چند فرهنگی بیان نمود. آقای طالبی در صحبت هایش اظهار نمود که او با اشعار مختومقلی به تازگی آشنا شده، ولی تأثیر ان آشنایی به گونه ای بوده است که وی شعری به نام «فراق یار» را در مورد مختومقلی سروده که برای حاضرین قرائت نمود.

سخنران بعدی آقای عید محمد اونق شاعر سرشناس ترکمن صحرا بود. صحبت های وی عمدتا از نقش و تأثیر مختومقلی در هویت یابی ترکمن ها و تلاش او در بوجود آوردن دولت ترکمنی در آن زمان عبارت بود.

در پی این سخنرانی، آقای شاپور شعر«فراغینگ قاشیندا» از کریم قربان نفس را برای حاضرین دکلمه نمود.
برای این کنفرانس تعدادی مقاله نیز از سوی محققین و پژوهشگران ارسال شده بود که توسط آقای ایوب گرکزی به حضار معرفی گردید. کنفرانس مختومقلی با پرسش و پاسخ ما بین سخنرانان و شرکت کنندگان به پایان رسید. شایان ذکر است که در لابلای سخنرانی ها آقای منصور صبوحی با نواختن آهنگ های دلنشین ترکمنی با دوتار خود رونق بیشتری به کنفرانس بخشید..در فاصله تنفس برنامه ها، شرکت کنندگان در کنفرانس به چای و قهوه همراه با «بورگ» و «پیشمه» دعوت شدند.
در حاشیه کنفرانس حضور یک سگ از نژاد «آلبای» ترکمن با صاحبش جالب توجه بود .

0 نظر:

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی